Bolavé klouby už dávno nejsou záležitostí starších generací a ani doktoři si mnohdy neví rady obzvlášť v oblasti revmatické artritidy.

Pokud se lékařům nedaří pomoci, vždy můžete zkusit změnu životního stylu i stravy. Asi je všeobecně známo, že překyselený organismus často vede právě k těmto potížím, ale málo kdy je to tak jednoduché… Většinou je třeba bojovat na všech stranách, protože jde o imunitní záležitost, kde svoji roli mohou mít i stres a alergie.

Z hlediska stravy je určitě vhodné zaměřit se na vyváženost. Tedy hlídat si množství vysoce zakyselujících surovin: sýry, majonéza, vejce, maso, ryby, o něco méně makrela/sardinky, dále mírně kysele působí i pšenice, rýže, vločky, ořechy, cheddar… Na druhé straně máme zásadité suroviny, které nám pomáhají udržovat rovnováhu, sem patří hlavně zelenina a ovoce. Absolutně nejlepší v tomto ohledu je naše oblíbená červená řepa :), ale také avokádo, mrkev, špenát, ale třeba i brambory, dále středně zásadité jsou například: zelí, luštěniny, cibule, kořenová zelenina, rajčata a většina ovoce.

Samozřejmě pokud budeme mít talíř z poloviny plný masa a z druhé poloviny plný přílohy, tak to prostě nedoženeme. Poměry na talíři, ke kterým vedeme v rámci výživového poradenství, mají své opodstatnění. Jde o harmonii sacharidů/bílkovin/tuků, abychom dostávali, co potřebujeme a souběžně si neubližovali.

Další bod ke zvážení je protizánětlivost a celková imunita. Při revmatické artritidě dochází k zánětům, dává smysl konzumovat suroviny, které mají protizánětlivý efekt, tedy především rybí oleje, zázvor, kurkuma a celkově posilovat imunitu.

Když samotná vyváženost nezabírá, pak je vhodné zvážit alergickou reakci. Je mnoho surovin, které můžete zkusit, je to individuální záležitost, někomu stačí vypustit mléko a někomu třeba pomeranče s rajčaty. Musíte hledat tu svoji harmonii. Následující suroviny jsou v % nejčastějšími alergeny v této oblasti.

Kukuřice/pšenice

Vepřové maso/slanina/bůček

Mléko

Pomeranče

Rajčata

Sýry/vejce

Cukr

Zkuste vždy minimálně na dva týdny vypustit jednu surovinu ze seznamu, asi nejlépe začít tím, co konzumujete nejčastěji. Nebo vypusťte vše a po dané době začněte suroviny opět postupně zahrnovat.

Pokud Vás dlouhodobě trápí bolest jen v jednom kloubu, jde spíše o nějaké poranění, opotřebení, či třeba špatnou chůzi, nerovné držení těla apod.

Zdenka@pravaja

Pin It on Pinterest

Share This

PŘIHLAŠTE SE K ODBĚRU NOVINEK.
BUDETE JE MILOVAT!

Souhlasím s odběrem zpráv, a tím potvrzuji, že jsem informován o následujícím:

1. Vaše emailová adresa bude použita pro rozesílání obchodních zpráv vztahujících se výlučně k produktům a službám značky PRAVÁJÁ (Optimalvit s.r.o.) a nekomerčním zajímavostem z oblasti péče o zdraví a krásu, které publikujeme na blogu, FB a I značky PRAVÁJÁ.

2. Vaše osobní údaje budou spravovány pouze námi a našimi partnery (IT specialisti), kteří spravují naše počítačové systémy a emailové platformy jako je Mailchimp.com v minimálně nutném rozsahu.

3. Máte právo odběr novinek kdykoliv zrušit, a to běžným způsobem kliknutím na odkaz „zrušení odběru“ na konci každé zprávy, kterou vám zašleme.

4. Vaše osobní data budeme spravovat pouze do té doby, nežli souhlas zrušíte, nebo dokud neuplyne doba určená zákonem.

Další informace naleznete v Obchodních Podmínkách