+420 731 235 925 zdenka@pravaja.cz
Pro ženy vyvinuto ženou Doprava zdarma nad 1 500 Kč 0 produktů

Bolavé klouby už dávno nejsou záležitostí starších generací a ani doktoři si mnohdy neví rady obzvlášť v oblasti revmatické artritidy.

Pokud se lékařům nedaří pomoci, vždy můžete zkusit změnu životního stylu i stravy. Asi je všeobecně známo, že překyselený organismus často vede právě k těmto potížím, ale málo kdy je to tak jednoduché… Většinou je třeba bojovat na všech stranách, protože jde o imunitní záležitost, kde svoji roli mohou mít i stres a alergie.

Z hlediska stravy je určitě vhodné zaměřit se na vyváženost. Tedy hlídat si množství vysoce zakyselujících surovin: sýry, majonéza, vejce, maso, ryby, o něco méně makrela/sardinky, dále mírně kysele působí i pšenice, rýže, vločky, ořechy, cheddar… Na druhé straně máme zásadité suroviny, které nám pomáhají udržovat rovnováhu, sem patří hlavně zelenina a ovoce. Absolutně nejlepší v tomto ohledu je naše oblíbená červená řepa :), ale také avokádo, mrkev, špenát, ale třeba i brambory, dále středně zásadité jsou například: zelí, luštěniny, cibule, kořenová zelenina, rajčata a většina ovoce.

Samozřejmě pokud budeme mít talíř z poloviny plný masa a z druhé poloviny plný přílohy, tak to prostě nedoženeme. Poměry na talíři, ke kterým vedeme v rámci výživového poradenství, mají své opodstatnění. Jde o harmonii sacharidů/bílkovin/tuků, abychom dostávali, co potřebujeme a souběžně si neubližovali.

Další bod ke zvážení je protizánětlivost a celková imunita. Při revmatické artritidě dochází k zánětům, dává smysl konzumovat suroviny, které mají protizánětlivý efekt, tedy především rybí oleje, zázvor, kurkuma a celkově posilovat imunitu.

Když samotná vyváženost nezabírá, pak je vhodné zvážit alergickou reakci. Je mnoho surovin, které můžete zkusit, je to individuální záležitost, někomu stačí vypustit mléko a někomu třeba pomeranče s rajčaty. Musíte hledat tu svoji harmonii. Následující suroviny jsou v % nejčastějšími alergeny v této oblasti.

Kukuřice/pšenice

Vepřové maso/slanina/bůček

Mléko

Pomeranče

Rajčata

Sýry/vejce

Cukr

Zkuste vždy minimálně na dva týdny vypustit jednu surovinu ze seznamu, asi nejlépe začít tím, co konzumujete nejčastěji. Nebo vypusťte vše a po dané době začněte suroviny opět postupně zahrnovat.

Pokud Vás dlouhodobě trápí bolest jen v jednom kloubu, jde spíše o nějaké poranění, opotřebení, či třeba špatnou chůzi, nerovné držení těla apod.

Zdenka@pravaja

Pin It on Pinterest

Share This

NAŠE ZPRÁVY SI ZAMILUJETE