+420 731 235 925 zdenka@pravaja.cz
Pro ženy vyvinuto ženou Doprava zdarma nad 1 500 Kč 0 produktů

PŘIROZENOU CESTOU NA EKZÉMY…

Ekzémy jsou zánětlivé reakce, kdy nám tělo říká, že něco není v pořádku. Většinou je to výsledek kombinace faktorů: kontakt s alergenem, predispozice aktivovaná nějakou potravinou často v prvním roce života, stres, úzkost, celkově oslabená imunita a nedostatek protizánětlivých látek v těle.

Základem léčby by měly být testy IgE a IgG. Při atopickém ekzému se častěji dělá test IgE na okamžité alergické reakce, méně častěji se dělá test IgG na potravinové intolerance. Potravinové intolerance však na sebe méně upozorňují, můžeme mít jen mírnou intoleranci, která se projevuje třeba jen občasnými bolestmi hlavy, nadýmáním, únavou…a vůbec nás nenapadne to spojovat s atopickým zánětem. Pokud nemáte oba testy a trápí vás ekzémy, stojí za to o ně požádat a i mírné intolerance zcela vypustit z jídelníčku.

Co můžeme udělat samy v rámci stravy a péče o sebe. 

Maso a mléčné výrobky obsahují vysoké množství arachidonové kyseliny (druh omega 6) mající PROzánětlivé působení. Konzumace mléčných produktů a masa několikrát denně není ideální, ale u lidí trpících na ekzémy je přímo nevhodná. Jedna opravdu malá porce masa denně je víc než dost, to samé platí o mléčných výrobcích. Naopak je rozumné navýšit příjem tukových zdrojů omega 3 mající PROTIzánětlivé působení –ryby, lněná a chia semínka, nebo alespoň doplňovat rybí oleje.

MSM je netoxická látka součástí rostlin a zvířat, nachází se přirozeně v lidském mléce. Z hlediska ekzémů je MSM k nezaplacení, zvyšuje naši schopnost bránit se alergenům v potravě i v prostředí, pomáhá bakteriím ve střevech tvořit antialergeny a protizánětlivé látky: methionin a cysteine. MSM ve spojení s vitaminem C také vytváří kolagen, dodává naší pleti elasticitu a pomáhá hojit jizvy a rány.

Zinek a hořčík. Oba minerály hrají klíčovou roli v regulaci tuků. Tuky, jak již vysvětleno výše (Omega3) mají protizánětlivé funkce v našem těle. Pokud máme nedostatek živin k jejich regulaci, zvyšuje se šance alergických reakcí/zánětů. Pokud chcete tyto prvky doplňovat, lépe v komplexním multivitaminu pro synergii živin.

Quercetin. Jak jistě víte, přidáváme bioflavonoidy do našich formulí pro jejich antioxidační sílu, ale málo se zmiňuje, že mají i protizánětlivé funkce. Jde o skupinu látek s tisíci variantami nacházející se v rostlinách a plodech. Quercetin je jednou z těchto látek a dle odborníků je velmi efektivní pro snižování alergických reakcí. Nejvíce ho obsahují: červená cibule, špenát, brusinky, jablka, brokolice, mrkev, třešně, borůvky, ostružiny.

Zázvor a kurkuma jsou známy pro své protizánětlivé účinky, ale není zcela jasné proč. V každém případě začlenit je do stravy, nemůže být na škodu.

Antioxidanty. Asi není nutné extrémně zdůrazňovat důležitost ovoce a zeleniny. Jakýkoliv zánět a infekce s sebou přináší zvýšenou tvorbu oxidantů, dává tedy smysl, navyšovat antioxidanty, aby tělo mělo dostatek pro jejich neutralizaci. A když už je řeč o antioxidantech, můžete zkusit krémy a tělová mléka obsahují vyšší dávky vitaminu A, který udržuje kůži zdravou (podporuje hydrataci, hojení ran, pomáhá budovat vnější vrstvy kůže). Není třeba drahých krémů, můžete si koupit vitamin A třeba u Hádka http://eshop.karelhadek.eu/vitamin-a, a k tomu úplně čistý základní krém nebo mléko a vždy před použitím smíchat v hrsti a aplikovat. Mnohé drahé krémy obsahují tak malé množství tohoto vitamínu, že to nemůže mít efekt.

Shrnutí: nechat si udělat testy, „vyčistit“ tělo stravou a navýšit příjem antioxidantů a důležitých vitaminů/ minerálů (antioxidanty, hořčík, zinek, MSM), dále navýšit příjem rybích olejů a používat krémy s vyšší dávkou vitaminu A.

Reference:

Szajewska H. Early nutritional strategies for preventing allergic disease.(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22624446)

Miyake Y. Consumption of vegetables, fruit, and antioxidants during pregnancy and wheeze and eczema in infants. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20102358)

Natalie Savona. Solve your skin problems.

Patrick Holford. The optimum nutrition Bible

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15799678

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12534606

Pin It on Pinterest

Share This

NAŠE ZPRÁVY SI ZAMILUJETE